Glasnegatieven
Omstreeks 1850 experimenteerde de Engelsman Frederick Scott Archer, met collodium om negatieven lichtgevoelig te maken. Doordat papier problemen gaf, verving hij dit door
glasplaten. Het doel was om de collodiumlaag los te weken en deze dan over te brengen en zo via contactafdruk een positieve afdruk te bekomen. Deze laag was veel te kwetsbaar en zo mislukte dit idee en besliste hij om de glasplaat als drager te behouden.
Deze glasplaten werden nat belicht en meteen afgewerkt.
Engelse arts Richard Maddox vond in 1871 een droge methode uit, de zilvergelatinedruk. Op een glasplaat werd zilverbromide in een gelatinelaag aangebracht.
De sfeer van deze oude techniek is – mede door de scherpte – onovertroffen.
Tot 1950 werden glasnegatieven nog sporadisch gebruikt.
En deze glasnegatieven wil ik nieuw leven geven.
Glasnegatieven zijn tijdscapsules
Ik zal het niet gauw vergeten, mijn eerste doosje met glasnegatieven dat ik lang geleden kocht op een rommelmarkt....
Bij thuiskomst scande ik de glasplaatjes en raakte geboeid door de beelden en door de mogelijkheden die de digitale verwerking me gaven om een stukje geschiedenis van onbekende mensen en anonieme fotografen weer in beeld te brengen.
Ontdekkingen
Glasnegatieven – zeker wanneer ze een voor mij interessant zijn – blijken zeer moeilijk te vinden. Bijlange niet elke broccanterie is een schot in de roos en dikwijls komen we van een kale reis thuis.
Maar soms, heel soms vinden we een verborgen schat.
Rommelmarkten zoals hier in Aix-en-Provence zijn het ‘jachtterrein’ bij uitstek. Onderhandelen en afbieden maken deel uit van het ritueel.
Retoucheren
Het scannen van de glasnegatieven is steeds een spannend moment.
Ik kan ze dan in een groot formaat op het computerscherm bekijken.
Details geven hun geheimen prijs.
Maar ook alle beschadigingen, dikwijls ontstaan door het bewaren in slechte omstandigheden, worden zichtbaar.
Dan begint het boeiende en intensieve werk van retoucheren. Door het digitaal in meerdere lagen verder accentueren van licht en schaduw, vertellen deze beelden opnieuw een verhaal van voor mij onbekende mensen.
Rechts: voor & na vergelijk
Berthe ziet het daglicht terug
Het wonderlijke verhaal van de herontdekking van Berthe Seroen.
Een interview met Lil Meert voor Mechelen blogt.
Met dank aan Jan Smets voor de tekst.
Tentoonstellingen
en private collecties
Al deze werken werden door:
LIL MEERT
DIGITAAL OMGEKEERD
O.A
Barboek
Accountant De Kleine Prins
Recycle tento Brussel
Tienen Museum Het Toreke
UZ Leuven
Universiteitsbibliotheek Leuven